وزیر امور خارجه آمریکا، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد که دولت آمریکا هیچ پیشنهاد رفع تحریمها در ازای بازگشایی تنگه هرمز به ایران ارائه نکرده و هرگونه کاهش یا لغو تحریمها صرفاً به برنامه هستهای ایران گره خورده است.
بنا برگزارش رویترز؛ روبیو که برای نخستین بار از آغاز جنگ ایران و آمریکا در برابر نمایندگان کنگره حاضر شده بود، گفت تحریمهای اعمالشده علیه ایران به دلیل فعالیتهای هستهای این کشور وضع شدهاند و تنها در صورتی کاهش خواهند یافت که تهران با محدود کردن یا کنار گذاشتن این فعالیتها موافقت کند.
وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که بازگشایی تنگه هرمز میتواند زمینه را برای ورود به مرحله بعدی مذاکرات فراهم کند، اما بهتنهایی موجب رفع تحریمها نخواهد شد. به گفته او، مرحله بعدی مذاکرات بر سر سرنوشت ذخایر اورانیوم غنیشده و محدودیتهای بلندمدت فعالیتهای غنیسازی ایران متمرکز خواهد بود.
روبیو در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که ایران در سالهای اخیر در حال ایجاد یک «سپر متعارف» شامل توان موشکی، دریایی و پهپادی برای حفاظت از برنامه هستهای خود بوده است. او از اقدامات نظامی آمریکا علیه ایران دفاع کرد و گفت واشنگتن معتقد است این تواناییها باید تضعیف شوند تا از پیشرفت برنامه هستهای ایران جلوگیری شود.
وی در عین حال نسبت به امکان ازسرگیری مذاکرات ابراز خوشبینی کرد و گفت ایران اکنون آمادگی بیشتری برای گفتوگو درباره موضوعاتی نشان میدهد که پیشتر حاضر به مذاکره درباره آنها نبود. با این حال، او تأکید کرد که وضعیت مذاکرات همچنان نامشخص است و برای رسیدن به توافق نهایی موانع مهمی وجود دارد.
جلسه استماع سنا در شرایطی برگزار شد که جنگ ایران و آمریکا وارد چهارمین ماه خود شده و شماری از سناتورها، از جمله برخی جمهوریخواهان، خواستار توضیح روشنتر دولت درباره اهداف جنگ و راهبرد خروج از بحران شدهاند.
