خانهدیدگاه ها هشدارترامپ: فرصت برای حملات شدیدتر دارد به پایان میرسد

 هشدارترامپ: فرصت برای حملات شدیدتر دارد به پایان میرسد


 هشدارترامپ: فرصت برای حملات شدیدتر دارد به پایان میرسد

آکسیوس، باراک راوید،    ۱۷ می ۲۰۲۶

 ترامپ در   تماسی تلفنی با اکسیوس گفت «ساعت برای ایران در حال تیک‌تاک کردن است» و هشدار داد که اگر رژیم ایران پیشنهاد بهتری برای توافق ارائه ندهد، «بسیار سخت‌تر ضربه خواهد خورد».

  مقامات آمریکایی می‌گویند ترامپ خواهان توافقی برای پایان جنگ است، اما رد بسیاری از خواسته‌های او از سوی ایران و امتناع تهران از ارایه پیشنهاد امتیازات معنادار در برنامه هسته‌ای‌ خود، گزینه نظامی را دوباره روی میز آورده است.

  به گفته دو مقام آمریکایی، انتظار می‌رود ترامپ روز سه‌شنبه تیم ارشد امنیت ملی خود را در اتاق وضعیت کاخ سفید برای بحث درباره گزینه‌های نظامی جمع کند.
  ترامپ روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره وضعیت ایران گفت‌وگو کرد.

   یک منبع آگاه گفت ترامپ روز شنبه با اعضای تیم امنیت ملی خود در باشگاه گلف او در ویرجینیا دیدار کرد تا درباره ایران بحث کند. از جمله شرکت‌کنندگان می‌توان به جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور؛ استیو ویتکاف، فرستاده کاخ سفید؛ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه؛ و جان رتکلیف، رئیس سازمان سیا اشاره کرد.

  وزیر کشور پاکستان روزهای شنبه و یکشنبه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد ایران درباره توافق پایان جنگ، به تهران سفر کرد. پاکستان میانجی رسمی بین آمریکا و ایران است.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر که او نیز میانجیگری می‌کند، روز یکشنبه با همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرد.
ترامپ به اکسیوس گفت که هنوز فکر می‌کند ایران خواهان توافق است و گفت منتظر پیشنهاد به‌روز شده ایران،  پیشنهادی که امیدوار است بهتر از آخرین پیشنهادی باشد که چند روز پیش ارائه شد، هست؛. وی از تعیین مهلت مشخصی برای مذاکرات با ایران خودداری کرد.

  ترامپ گفت: «ما می‌خواهیم به توافق برسیم. آنها در نقطه ای که ما می‌خواهیم نیستند. باید به آنجا برسند وگرنه به شدت ضربه خواهند خورد، و آنها این را نمی‌خواهند او گفت اگر ایران پیشنهاد بهتری ارائه ندهد، آمریکا «بسیار سخت‌تر از قبل» به ایران ضربه خواهد زد .  ترامپ تأکید کرد: «ساعت در حال تیک‌تاک کردن است. بهتر است سریع حرکت کنند وگرنه چیزی برایشان باقی نخواهد ماند

  از سوی دیگر، وزارت دفاع امارات متحده عربی اعلام کرد که روز یکشنبه یک پهپاد به نیروگاه هسته‌ای برکه  در امارات اصابت کرده و به «ژنراتور الکتریکی  خارج از محفظه داخلی» آسیب زد .  این یکی از سه پهپادی بود که «از سوی مرز غربی» وارد حریم هوایی این کشور شدند. دو پهپاد دیگر رهگیری شدند. وزارت دفاع امارات گفت: «تحقیقات برای تعیین منبع حملات در حال انجام است
  وزارت خارجه امارات نیز گفت که عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که «هیچ تأثیری بر سطوح ایمنی پرتوی» وجود نداشته است.  اگرچه امارات مستقیماً ایران را متهم نکرده، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک، به تهران در ایکس نوشت:  «هدف قرار گرفتن نیروگاه هسته‌ای برکه، چه مستقیماً توسط بازیگر اصلی و چه از طریق یکی از نیابتی هایش، یک تشدید خطرناک و تحولی تاریک است که تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند و شاهد بی‌توجهی جنایتکارانه به جان غیرنظامیان در امارات و اطراف هستیم.

اخبار مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید